Jumaat, 27 Julai 2018

Bangau Oh Bangau


Pada zaman dahulu, semua binatang pandai berkata-kata.   Ada seekor bangau yang sedang dalam kesedihan.   Sambil dia duduk termenung, terdengar satu suara bertanyakan kepada kepadanya. 

Suara: Bangau, oh bangau!, Kenapa engkau kurus?


Maka Sang Bangau pun menjawab untuk pertanyaan itu. Sambil matanya melilau mencari siapakah yang sedang bercakap dengannya.


Bangau: Macam mana aku tak kurus,  Ikan tidak mahu timbul. Ikan tidak mahu timbul.


Suara itu pergi mencari ikan dan bertanya  kepada ikan pula untuk mendapatkan jawapan seterusnya.


Suara: Ikan Oh Ikan!, Kenapa engkau tidak timbul?


Lantas ikan pun mengintai di celah-celah rumput yang panjang di dalam air sambil menjawab soalan yang ditanya kepadanya.

Ikan :  Macam mana aku nak timbul.  Rumput panjang sangat!  Rumput panjang sangat!.

Suara itu ingin tahu pula kenapa rumput panjang sangat dan terus bertanya kepada rumput.


Suara: Rumput, oh rumput!, Kenapa panjang sangat?


Rumput terkejut mendengar suara yang bertanya kepadanya, sambil menjawab pertanyaan itu.


Rumput:  Macam mana aku tak panjang, Kerbau tak makan aku! kerbau tak makan aku!.


Suara semakin ingin tahun apa yang menyebabkan kerbau tidak mahu makan rumput.  Lalu dia pun pergi mencari kerbau dan bertanya kepada Sang Kerbau.


Suara: Kerbau oh Kerbau!  Kenapa tak mahu makan rumput?


Kerbau menoleh mencari suara itu tetapi tidak kelihatan di sekelilingnya, tetapi dia menjawab pertanyaan itu.


Kerbau:  Macam mana aku nak makan, perut aku sakit!  Perut aku sakit!.


Suara semakin ingin tahu kenapa pula kerbau sakit perut.  Lalu dia pun bertanya kepada perut kerbau.


Suara:  Perut, oh perut! Kenapa engkau sakit?


Perut kehairanan kerana ada satu suara yang tahu dia sedang sakit.  Walaupun perut sedang sakit, perut menjawab juga pertanyaan suara tersebut.


Perut:  Macam mana aku tak sakit, makan nasi mentah! Makan nasi mentah!.

Suara semakin ingin tahu, kenapa nasi menjadi mentah yang menyebabkan perut kerbau sakit.  Lalu ia pun pergi mencari nasi untuk bertanya  kepada nasi pula.

Suara:  Nasi, oh nasi!  Kenapa engkau mentah?



Nasi mendengar suara bertanya kepadanya dan dia mencari-cari suara itu tetapi tidak kelihatan. Nasi menjawab pertanyaan itu.


Nasi:  Macam mana aku tak mentah, api tak mahu menyala! Api tak mahu menyala!.


Suara  semakin ingin tahu kenapa pula api tidak mahu menyala pula ketika nasi sedang ditanak.  Lantar ia pun mencari Sang Api untuk bertanyakan soalan.



Suara: Api, oh api!  Kenapa engkau tidak mahu menyala?  


Api dengan sombongnya menjawab pertanyaan suara yang didengar itu walaupun matanya mencari siapakah yang bertanya kepadanya.



Api:   Macam mana aku nak nyala! Kayu api basah.  Kayu api basah!.


Suara masih lagi tidak puas hati dan ingin tahu apa yang telah berlaku.   Dia pun pergi bertanya kepada kayu api pula.

Suara:  Kayu, oh kayu! Kenapa engkau basah?


Kayu dengan sedih sambil menjawab pertanyaan suara itu.


Kayu:  Macam mana aku tak basah! Hujan timpa aku! Hujan timpa aku!


Suara semakin ingin tahu pula, kenapa hujan timpa kayu itu.


Suara:   Hujan, oh hujan! Kenapa timpa kayu?

Suara itu sudah keletihan, tetapi ingin mendapatkan jawapan selanjutnya daripada Sang Katak.

Hujan:  Macam mana aku tak timpa kayu, katak panggil aku! Katak panggil aku!.

Suara semakin tidak sabar untuk mendapatkan jawapan dan terus pergi kepada Sang Katak.

Suara:  Katak, oh Katak! Kenapa panggil hujan?


Katak  terperanjat terus melompak apabila mendengar suara itu.  Kemudian Sang Katak pun menjawab dengan terketar-ketar.

Katak:  Macam mana aku tak panggil, Ular nak makan aku! Ular dan makan aku!

Suara terperanjat mendengar jawapan katak itu dan ia terus mencari Sang Ular yang begitu kejam untuk mendapatkan jawapan seterusnya.

Suara:  Ular, oh ular! Kenapa nak makan katak?

Ular memanjangkan badannya sambil menggeliat dan mencari-cari suara yang bertanya kepadanya sambil menjawab dengan nada sombongnya.

Ular:  Macam mana aku tak makan! Memang makanan aku! Memang makanan aku!!! Ha...ha.. ha...

Akhirnya suara itu mengalah dan tahulah ia kerana itu adalah lumrah kehidupan  di dunia ini....







Tiada ulasan:

ULAR SAWA TIDAK ADA BISA?

  Pada zaman dahulu ular sawa merupakan binatang yang paling berbisa.  Binatang lain tidak mempunyai bisa sebagaimana ular sawa. Ular sawa s...